Saturday, January 12, 2013

demam rubella?

hello peeps ! today wanna share to people about demam rubella . " Rubella, umumnya dikenal sebagai campak Jerman, adalah penyakit yang disebabkan oleh virus rubella. Nama "rubella" berasal dari'',''Latin yang bermaksud sedikit merah. Rubella juga dikenali sebagai campak Jerman kerana penyakit ini pertama kali dijelaskan oleh dokter Jerman pada pertengahan abad kedelapan belas. Penyakit ini sering ringan dan serangan sering berlalu tanpa diketahui. Penyakit ini bisa berlangsung satu sampai tiga hari. Anak-anak sembuh lebih cepat daripada orang dewasa. Infeksi dari ibu oleh virus Rubella saat hamil bisa serius, jika ibu terinfeksi dalam 20 minggu pertama kehamilan, anak bisa lahir dengan sindrom rubella bawaan (CRS), yang memerlukan berbagai penyakit tak tersembuhkan yang serius." dipetik dari mr.google.

okay secara ringkasnya rubella ni sejenis penyakit yg bahaya jika tidak dirawat . simptom org yg dijangkiti penyakit ni pula , kira2 selepas 9 hari dijangkiti oleh pembawa rubella , pesakit akan demam kemudian terdapat ruam bermula dari atas kepala kemudian seluruh badan . dan selepas virus ini disebarkan , pesakit ini boleh menyebar dlm 4 hari kepada org lain . so pesakit ini perlulah di *quarantine* sehingga wabak berkurangan . 

actually bukan saja2 nak post pasal demam rubella ni . kat poli tyra sekarang sedang melanda virus rubella ni . seramai 30 orang pelajar yg di quarantine . so kitorang dalam keadaan bahaya , setiap hari kena pakai mask bagi mengelak virus rubella drpd merebak . take a good care guys !

*lab multimedia*